Jak radzić sobie ze stresem i niepokojem w miejscu pracyStres i niepokój to naturalne reakcje na sytuacje stanowiące wyzwanie. Kiedy stres jest skutecznie zarządzany, może być nawet pozytywną siłą dla rozwoju osobistego i wydajności. Jednak gdy nie jest kontrolowany, stres może poważnie odbić się na Twoim zdrowiu fizycznym, samopoczuciu psychicznym i karierze. Rozważ te wskazówki dotyczące zarządzania stresem, jeśli czujesz się przeciążony w pracy. Stresujące środowisko pracy, długie godziny pracy, niewielkie uznanie za świetną pracę - to tylko niektóre z wyzwań, jakie niesie ze sobą praca w niemal każdej branży. O ile normalne jest odczuwanie napięcia od czasu do czasu, o tyle długotrwałe narażenie na stresujące sytuacje może prowadzić do niepokoju i innych negatywnych konsekwencji.

Oddychaj i zadbaj o siebie

Zapytaj jakiegokolwiek eksperta od stresu, a powie ci, że jednym z najskuteczniejszych sposobów na zmniejszenie napięcia i niepokoju są ćwiczenia oddechowe. Kiedy jesteś zestresowany, twój oddech staje się szybki, płytki i nieregularny.

  • Taki sposób oddychania wywiera nacisk na płuca i zakłóca wymianę tlenu i dwutlenku węgla we krwi.
  • Wydłużając wydech i biorąc głębokie, powolne oddechy, możesz pomóc swojemu ciału wrócić do bardziej zrelaksowanego stanu.

Innym sposobem na zmniejszenie stresu jest regularne ćwiczenie. Aktywność fizyczna może pomóc Ci zmniejszyć stres, zwiększyć energię, poprawić nastrój i wzmocnić układ odpornościowy. Kiedy czujesz się przytłoczony stresem, spróbuj oderwać się od swojej pracy i zrobić sobie przerwę. Przejdź się na zewnątrz, usiądź nad rzeką lub znajdź inne spokojne, uspokajające miejsce, w którym możesz się przegrupować.

Ustal granice i powiedz "nie”

Jeśli twój poziom stresu wzrasta, gdy pracujesz z pewnymi klientami lub nad pewnymi projektami, możesz rozważyć wyznaczenie pewnych granic. W ten sam sposób, w jaki ustalasz oczekiwania dla swoich pracowników, możesz również ustalić oczekiwania dla siebie. Jeśli doświadczasz wysokiego poziomu stresu w pewnych sytuacjach, możesz poinformować swojego menedżera, że potrzebujesz pomocy w zmniejszeniu obciążenia pracą. Ważne jest również, aby wiedzieć, kiedy powiedzieć "nie" dodatkowym zadaniom. Wyznaczając sobie granice i informując przełożonego o swoich ograniczeniach, można zmniejszyć swój stres i zwiększyć zdolność do skupienia się na najważniejszych zadaniach. Chociaż wiele osób postrzega stres jako negatywną emocję, w rzeczywistości może on być korzystny, jeśli pomoże ci osiągnąć więcej i pracować bardziej efektywnie. Kiedy jesteś zestresowany, twoje ciało produkuje kortyzol, hormon, który może pomóc ci radzić sobie z trudnymi sytuacjami. Stres może również sprawić, że nie znudzisz się swoją pracą i zmotywuje Cię do osiągania więcej.